Prevenția

Preventia se refera la orice tip de activitate care contribuie la mentinerea starii de sanatate, reducerea morbiditatii (imbolnavirii) si mortalitatii printr-o anumita afectiune.

Exista trei tipuri de preventie :

  • preventie primara – evitarea aparitiei bolii
  • preventia secundara – detectia precoce a bolii
  • preventia tertiara – reducerea impactului negativ al bolii asupra organismului si prevenirea complicatiilor.

Factorul de risc este o variabila care se asociaza cu un risc crescut de a face o anumita boala, dar nu este neaparat cauza acelei boli.

Din totalul numarului de cazuri de cancer, 40% pot fi prevenite.

Prevenția cancerului

Preventia primara:

Recomandarile grupurilor de experti cancerologi

Food, Nutrition and the Prevention of Cancer: A Global Perspective

WCRF: The World Cancer Reseaech Fund + AICR: American Institute for Cancer Research

  • Descurajarea productiei,promovarii si utilizarii tutunului
  • Consum moderat de alcool.
  • Evitarea expunerii excesive la soare.
  • Respectarea masurilor de protectie a muncii in activitatea profesionala.
  • Recomandari legate de dieta si stil de viata:
    • Alimentatie variata, bazata pe fructe si vegetale,
    • Mentinerea greutatii normale
    • Activitate fizica
    • Regim alimentar « anticanceros » cu evitarea substantelor carcinogene din alimente:
      • Hidrocarburi aromatice policiclice in alimentele afumate sau arse;
      • Aflatoxine in alune
      • Compusii N-nitrozo formati din nitriti, in carne si legume
      • Acetaldehida in bauturile alcoolice

Alimentatia si cancerul

Intre 30-40% din totalul cazurilor de cancer pot fi prevenite printr-o dieta adecvata, prin activitate fizica si prin mentinerea unei greutati corporale optime.

Raportat la incidenta actuala, o dieta adecvata poate preveni anual 3-4 milioane de cazuri de cancer.

Regimurile care contin cantitati mari de legume si fructe pot preveni ≥ 20% din totalul cazurilor de cancer.

Modalitati de reducere a incidentei cancerului prin dieta si stil de viata Promovate de Societatea Americana de Cancer si UICC:

  • Legume si fructe: se vor consuma legume si fructe 400-800 g/zi in 5 sau mai multe portii/zi, tot timpul anului.
  • Mentinerea greutatii corporale
  • Activitate fizica zilnica moderata:
    • ≥30 minute 5 zile/saptamana pentru adulti
    • ≥ 60 minute 5 zile /saptamana pentru copii si adolescenti).
  • Bauturile alcoolice: consumul de alcool nu este recomandat; daca totusi se consuma se va limita la maxim doua bauturi/zi pentru barbati si una pentru femei

(o bautura= 250 ml bere, 100 ml vin, 25 ml bautura tare)

Preventia secundara:

Exista mai multe metode de detectie timpurie, cel mai important este ca orice persoana sa mentina o legatura cu medicul sau de familie si sa solicite sfaturi si trimiteri pentru analize uzuale sau consulturi de specializare.

Cele mai folosite metode de investigare sunt:

  • Clinice: autoexamen, examenul clinic medical, exemplu: autoexamenul si ex. clinic al sanului, tuseul rectal pentru cancerul de prostata, inspectia leziunilor cutanate
  • Radiologice: mamografia – a redus cu 37% mortalitatea prin cancer mamar
  • Metode endoscopice/colonoscopice
  • Examenele citologice:
    • au permis realizarea celui mai fiabil test de depistare: ex.citologic  cervico-vaginal în depistarea cancerului de col uterin(Papanicolau) a redus cu 90% mortalitatea prin cancer de col uterin
    • citologia exfoliativa – cancer bronsic, vezical

Nu exista nici o dovada ca screening-ul pentru cancer de prostata, cap si gat sau melanom cutanat ar reduce numarul deceselor produse prin cancere cu aceste localizari.

Nu exista dovezi ca screening-ul pentru cancerul pulmonar este eficient; preventia primara (A NU FUMA) poate reduce incidenta cu pana la 90%.